پرسش های حقوق جزای اختصاصی2تیر89

پرسش های حقوق جزای اختصاصی2تیر89

به نام خداوند جان وخرد
دانشگاه آزاد اسلامی آبادان  -آزمون درس حقوق جزای اختصاصی دو - استاد:محمد صالح مویدی - مدت آزمون:120 دقیقه - تیرماه 1389
-   سوال 1- با بررسی شکایت شاکی و دفاع متهم و اوضاع و احوال موجود در پروندهنظریه ی خود را در خصوص درستی یا نادرستی دادنامه ی صادره ، مدلل  بیان فرماید:
 شکایت شاکی :در شرح شکایت خود اظهار نموده است به موجب قول نامه ی عادی 17/1/1382یک دستگاه خودرو وانت پیکان به شماره پلاک...را به مبلغ 000/500/52 ریال از متهم خریدم و ایشان یک فقره چک به شماره ....مورخ 1/5/1382 به عنوان ثمن معامله به من تسلیم نموده ، پس از مراجعه به بانک واعلام کسر موجودی ،متوجه شدم حساب جاری و چک متعلق به برادر متهم  جمال می باشد بنابراین با توجه به این که هنگام صدور چک از ناحیه متهم ایشان اولأ هیچ اشاره ای به این مطلب نکردند که چک متعلق به برادرش است و ثانیأ با جدا کردن یک فقره چک از دسته چکی که در اختیار داشت ودرج امضا در قسمت امضای صادر کننده مبادرت به کلاهبرداری نموده است شکایت  وتقاضای رسیدگی نموده است  .
دفاع متهم:متهم در مقام دفاع اظهار داشته قبول دارم چک متعلق به برادرم بوده ، من آن را امضا نموده تحویل شاکی داده ام
 دادنامه ی دادگاه :با توجه به این که شاکی با اعتماد به شخص متهم مبادرت به انجام معامله  ودریافت چک نموده است وبا توجه به سواستفاده متهم از اعتماد شاکی و این که علی رغم اطلاعنسبت به این موضوع  که دسته چک متعلق به وی نیست وبا این وجود یک فقره چک را از آن جدا وبا درج مبلغ  وامضا به شاکی تسلیم نموده است هم چنین با توجه به انجام عملیات  واقداماتی که باعث فریب شاکی شده است واحراز سونیت مجرمانه متهم خصوصأ این که نام برده خود به علت صدور چک های بلا محل از داشتن دسته چک محروم بوده است و باتوجه به سایر قراین ومحتویات پرونده اتهام نام برده را محرز دانسته است
سئوال (2):زهرا ...شکایتی در خصوص یک دستگاه اتومبیل پراید علیه رضا ...مطرح ودر دادسرا توضیح داده اتومبیل پراید خود رادر اهواز بر اساس اعتماد جهت رفتن به مسافرت دو روزه به  ماهشهربه رضا امانت داده ولی رضا آن را در آبادان به حسن ...فروخته است . شکایت در دادسرای آبادان مطرح و دستور توقیف اتومبیل صادروپس از ابلاغ دستور به حسن در اجرای آن اتومبیل در پارکینگی در آبادان  توقیف شده است –سپس حسن به پارکینگ مراجعه و پخش صوت اتومبیل را باز و لاستیک های آن رابا لاستیک مستعمل تعویض نموده است . مستدلاٌ و مستنداٌ توضیح دهید
 1- رضا مرتکب چه جرمی شده است ؟
2- آیا حسن نیز مرتکب جرم شده است ؟ مستنداٌ ومستدلاٌ‌توضیح دهید ؟
سئوال (3): مسعود... به  دفتر وکالت شما مراجعه نموده اظهار میدارد ، مادرش بنام زهرا.. درسال گذشته فوت نموده است برادر مسعود به ( بهنام ) از غیبت وی که در خارج از کشور بسر می برده استفاده کرده و با مراجعه به دادگاه حقوقی شیراز و ارائه مدارک و اسناد لازمه بدون ذکر نام مسعود بعنوان ورثه مرحومه زهرا.. ، گواهی انحصار وراثت خود ودیگر وراث به استثناء‌مسعود را گرفته و براساس گواهی مذکور اموالی را از مورث به اشخاص ثالث فروخته است . اکنون مسعود از شما می خواهد وکالت وی را پذیرفته از حقوق وی دفاع نمائید . 1- آیا بهنام مرتکب جرمی شده است ؟2- در صورت قبول وکالت دلائل و  مستندات قانونی مرقوم دارید
سوال (4): حامد.. که کارمند اداره ی برق آبادان است ماموریت داشته به تهران عزیمت و از محل تن خواه گردانی که نزد وی بوده مقدار چهارصد متر کابل برق فشار قوی خریداری و تحویل بگیرد و درآبادان تحویل اداره دهد .لذا نام برده به فروشگاه لوازم تاسیسات برقی محسن.. درتهران مراجعه و چهارصد متر کابل مورد نظر را به بهای دویست میلیون ریال خریداری می نماید ؛ بنا به تقاضای حامد ؛ محسن فاکتوری به مبلغ دویست وبیست میلیون ریال صادر می نماید
حامد هنگام مراجعت به آبادان بیمار میشود و به توصیه پزشک معالج در بیمارستان بستری می گردد .ناچار کابل ها ی خریداری شده را به یکی از اشنایانش به نام غلام.. می دهد که به آبادان برده و تحویل اداره نماید. غلام در مسیر خود در اراک توقف می نماید و کابل ها را به فرید.. می فروشد و با دریافت وجه آن به تهران برمی گردد و ضمن عیادت از حامد ماجرا را شرح می دهد و نصف وجوه دریافتی را به حامد می دهد و قرار می گذارند با هم به آبادان رفته و ادعا ی سرقت کابل ها را بنمایند.
به همین منوال نیز عمل می نمایند مدتی بعد جریان فاش میشود و حامد و محسن و غلام و فرید دستگیر می شوند . حال با توجه به شرح سوال در صورتی که فعل ارتکابی افراد  نام برده دارای وصف جزایی مجرمانه باشد نوع بزه انتسابی به هریک ازآن ها چیست ؟
سوال (5)- احمد وبهروز به صورت مشاع(احمد 4 دانگ و بهروز2 دانگ) در مالکیت یک مغازه شریک هستند،آن گاه احمد بدون اجازه بهروز منفعت مغازه را از طریق اجاره به جواد انتقال داده است. بهروزپس از اطلاع از موضوع با مراجعه به دادگستری از احمد تحت عنوان انتقال مال غیر شکایت نموده است اگر شما وکیل  بهروز باشید چه اقدامی جهت احقاق حق او   انجام می دهید؟
سوال(6)-جواهرفروشی  مقداری زیور آلات برای ملاحظه به مشتری عرضه و تسلیم می نماید تا مشتری از بین آن ها مبادرت  به انتخاب نماید ولی مشتری جواهرات را برداشته وبه سرعت از مغازه خارج و متواری می شود در صورت کشف موضوع و دستگیری متهم واحراز مجرمیت او  با تصور این که شما  قاضی پرونده  هستید نفیأ یا اثباتأ به فروض زیر پاسخ دهید:
الف )  به طور واضح و مستند بیان نمایید بزه ارتکابی سرقت است یا خیانت در امانت؟
ب)اگر سارق مال مسروقه را با توسل به وسایل متقلبانه (مثلأ تهیه فاکتورهای غیر واقعی)و اغفال دیگران به فروش برساند  آیا عمل وی مصداق  جرم کلاهبرداری است یا مداخله در اموال مسروقه و یا هیچ کدام ؟
سوال (7)-اکبر...باصدور یک فقره چک  عهده ی بانک ملی شعبه ی ابوظبی به میزان 000/000/50 میلیون تومان مقداری  خشکبار  در اصفهان از  بهرام ...خریداری می کند خریداری می کند بهرام با مراجعه به بانک محال علیه (مستقر در ابوظبی)به علت عدم موجودی و محل ، گواهی عدم پرداخت دریافت می کند.اکبردر اهواز ساکن است با اعلام شکایت بهرام  در مراجع قانونی اکبر تحت تعقیب قرار می گیرد اگر شما  قاضی پرونده باشید
اکبر  با جمیع چه شرایطی  قابل تعقیب جزایی خواهد بود؟
اگر فرض کنیم  اکبر چک را پشت نویسی کند و به ناصر...منتقل نماید در صورت صدور گواهی عدم پرداخت  و شکایت ناصر ،نام برده قابل پیگرد کیفری خواهد بودیا نه؟
     با آرزوی  تندرستی و شادی برای شما